Another Scandinavian article/interview with Elvis
Another Scandinavian article/interview with Elvis
http://www.dagbladet.no/kultur/2003/11/01/382386.html
( pic of Elvis I haven`t seen before with this
link)
Elvis Costello er lei av late kritikere og uopplyste
musikkjournalister. Han er lei av platebransjen også,
men lover at konserten i Oslo i morgen ikke blir noen
klagesang.
TERJE MOSNES
Lørdag 1. november 2003 10:52,
oppdatert 11:11
- FOLK SOM VENTER seg en rolig duokonsert, kommer til
å bli ekstremt overrasket over det energinivået to
mennesker kan trekke opp, telefonivrer Elvis Costello.
- Steve Nieve er en ganske seriøs sak å ha med seg på
en scene, han kan spille veldig delikat piano, men
også låte som et helt band. I den ene øyeblikket er
det vise- eller liederaften, i det neste
avantgardejazz eller rock'n'roll, og etter så mange år
har vi nok av låter å velge blant. Gamle sanger, nye
sanger, gamle sanger i nye versjoner og naturligvis
sanger fra «North». Akkurat de krever en litt spesiell
innramming.
SÅ VISST. «North», nylig utgitt på Universals
klassiske Deutsche Grammophon-etikett, er en
stillferdig, men ladet CD. En både ribbet og rikt
orkestrert sangsyklus om døende kjærlighet, oppbrudd,
forvirring, ny forelskelse og jublende håp.
- Jeg liker «syklus»-sammenlikningen bedre enn det
late, lettvinte «crooner-nostalgi»-stempelet som
enkelte kritikere har satt på «North», sier Costello.
- Disse folkene viser at de verken hører på et bredt
utvalg av musikk eller aner noe om musikk fra før
1970. Jeg gjør selvsagt det, og nekter å late som noe
annet. Sangsykluser fra det 19. århundret er noe av
det jeg har brukt mye tid på, jeg har lært av det og
ser ikke noe galt i å være klar over alle mulighetene
som finnes i musikk. Folk med begrenset fantasi
mistenker meg for å lage mange typer musikk for å
gjøre meg viktigere enn jeg er, jeg er ganske lei av å
unnskylde meg for å vite mer om musikk enn så mange av
de folkene som skriver om musikk.
«NORTH» BLE TIL i tida etter Costellos brudd med
Caitlin O'Riordan etter 15 års ekteskap og den
påfølgende romansen med jazz-megastjerne Diana Krall.
Hvordan gikk han fram for å gjøre sangene personlige
og ikke private?
- Jeg tenkte: «Jeg kan ikke la være å skrive disse
sangene. Men hvis jeg skal dele dem med alle andre,
kan de ikke handle om så private opplevelser at de
blir meningsløse», begynner Costello.
- Sanger må fungere, og det å bokstavelig talt
gjenfortelle livet blir for kjedelig, for individuelt,
for intimt og av og til for stygt. Så du går til din
egen livserfaring, plukker ut det som beveger deg mest
og skaper noe ut av det. Jeg synes ikke det ligger noe
uærlig i en slik redigering. «North» mangler verken
smerte eller feiring, og når enkelte kritikere
beskylder meg for å lage sanger som en form for
intellektuell øvelse, blir jeg oppbrakt.
- JEG SKRIVER sanger mye som et følelsesmessig svar på
omstendigheter, fortsetter Costello. - Rundt «North»
gjennomlevde jeg alvorlige, dyptgripende forandringer,
og det forskrekker meg at noen kan tro at disse
sangene er resultat av kalkulerte, intellektuelle
øvelser. Det røper kritikernes enorme mislykkethet når
det gjelder å forstå hva en skriveprosess innebærer,
og jeg mener at enhver som skriver en slik kritikk,
bør si opp jobben sin. Det spiller ingen rolle om de
liker eller misliker min eller noen annens plate, de
begriper rett og slett ikke hva som kreves for å
skrive sanger, og diskvalifiserer seg derfor
umiddelbart fra å kommentere dem.
- Hvordan opplevde du mediekjøret rundt din og Diana
Kralls forlovelse?
- I hovedsak har ikke pressens inntrenging i mitt
privatliv vært negativ. Selvsagt finnes det en
nysgjerrighet siden jeg er forlovet med en annen kjent
musiker og fordi det er kontrast mellom våre
musikalske verdener, men oppstusset er skapt av folk
som bare kjenner Diana og meg gjennom ville
tabloidgeneraliseringer: f.eks. Mr. Angry & The Sexy
Jazz Venus i ei italiensk avis forleden.
- DE IGNORERER det faktum at jeg har skrevet mange
ømme sanger og at Diana er en helvetes flott pianist
og en tøff, livskraftig musiker, brummer Costello.
- At hun tilfeldigvis er fotogen, har ingenting med
musikalske kvaliteter å gjøre. Hun har gått gradene,
lært seg faget, men i showbransjen er den offentlige,
kommersielle imagen nesten alltid feil i forhold til
mennesket. Alt og alle skal reduseres til enkle
stereotypier.
- Turneen din skal innom Stockholm, Anne Sofie von
Otters hjemby. Har dere vurdert å fortsette
samarbeidet fra «For the Stars»?
- Ingenting er planlagt, men jeg håper vi kan jobbe
sammen igjen. Det var en nydelig opplevelse, hun er
storartet og har en skakk form for humor. Da vi
vurderte hvilke sanger vi skulle spille inn, var hun
veldig selvkritisk, ikke i forhold til teknikk, som
hun har i massevis, men i forhold til sin egen evne
til å tolke troverdig. Enkelte fikser ikke elegansen
og den kultiverte stemmen hennes, men er det et ideal
at Anne Sofie von Otter plutselig skal låte som Janis
Joplin? Hun brukte ikke mye klassisk sangteknikk på
«For the Stars», men holdt på pusteteknikken, som
setter henne i stand til å synge lange, vakre linjer
som du må tilbake til Sarah Vaughan for å finne maken
til.
- Hva med din egen platekarriere på Universal?
Fortsatt rock på Island Def Jam og alt det andre på
Deutsche Grammophon?
- Jeg har en todelt kontrakt, ja. Deutsche Grammophon
begriper hva jeg driver med, vi har et bra samarbeid,
og neste år kommer en CD med ballettmusikk jeg skrev
til «En midtsommernattsdrøm», innspilt med London
Symphony Orchestra og Michael Tilson Thomas. På
rocksiden er det verre. Jeg skulle gjerne ha laget en
CD sammen med The Imposters, men Def Jam gjør at
Universal er dominert av hip hop. De måler musikalsk
verdi ut fra hvor mye støy som kan piskes opp den
første weekenden ei plate er i salg, og jeg merker
ingen vilje hos dem til å forplikte seg overfor nye
plater fra meg.
- Rammes du av den såkalte krisa i platebransjen?
- Platebransjen går i oppløsning foran øynene på oss!
Og det er ikke noe rart, ethvert firma som reduserer
prisene sine med 30 prosent, innrømmer at de
overpriset med 30 prosent tidligere, ikke sant?
Bransjen har utgitt for mange dårlige plater til for
høy pris i for lang tid, og har vært styrt av for mye
grådighet og dradd inn for mange penger fra både
publikum og artister - det er grunnen til krisa i
platebransjen. Ropene om ulovlig nedlasting via
Internett er bare en avledning for bransjens egen
grådighet, Internett betyr bare at en enda større
gjeng pirater har kommet og blåst bransjen opp av
vannet. Først når bransjen slutter å oppføre seg
pompøst og rope «Vi blir bestjålet!» - mens den selv
har stjålet fra alle i 30 år - og heller framskaffer
en pålitelig teknologi for lovlig nedlasting, har den
en sjanse til å komme over krisa. Og det haster. For
musikerne skjønte det der med en gang.
- Jeg har en todelt kontrakt, ja. Deutsche Grammophon
begriper hva jeg driver med, vi har et bra samarbeid,
og neste år kommer en CD med ballettmusikk jeg skrev
til «En midtsommernattsdrøm», innspilt med London
Symphony Orchestra og Michael Tilson Thomas. På
rocksiden er det verre. Jeg skulle gjerne ha laget en
CD sammen med The Imposters, men Def Jam gjør at
Universal er dominert av hip hop. De måler musikalsk
verdi ut fra hvor mye støy som kan piskes opp den
første weekenden ei plate er i salg, og jeg merker
ingen vilje hos dem til å forplikte seg overfor nye
plater fra meg.
- Rammes du av den såkalte krisa i platebransjen?
- Platebransjen går i oppløsning foran øynene på oss!
Og det er ikke noe rart, ethvert firma som reduserer
prisene sine med 30 prosent, innrømmer at de
overpriset med 30 prosent tidligere, ikke sant?
Bransjen har utgitt for mange dårlige plater til for
høy pris i for lang tid, og har vært styrt av for mye
grådighet og dradd inn for mange penger fra både
publikum og artister - det er grunnen til krisa i
platebransjen. Ropene om ulovlig nedlasting via
Internett er bare en avledning for bransjens egen
grådighet, Internett betyr bare at en enda større
gjeng pirater har kommet og blåst bransjen opp av
vannet. Først når bransjen slutter å oppføre seg
pompøst og rope «Vi blir bestjålet!» - mens den selv
har stjålet fra alle i 30 år - og heller framskaffer
en pålitelig teknologi for lovlig nedlasting, har den
en sjanse til å komme over krisa. Og det haster. For
musikerne skjønte det der med en gang
( pic of Elvis I haven`t seen before with this
link)
Elvis Costello er lei av late kritikere og uopplyste
musikkjournalister. Han er lei av platebransjen også,
men lover at konserten i Oslo i morgen ikke blir noen
klagesang.
TERJE MOSNES
Lørdag 1. november 2003 10:52,
oppdatert 11:11
- FOLK SOM VENTER seg en rolig duokonsert, kommer til
å bli ekstremt overrasket over det energinivået to
mennesker kan trekke opp, telefonivrer Elvis Costello.
- Steve Nieve er en ganske seriøs sak å ha med seg på
en scene, han kan spille veldig delikat piano, men
også låte som et helt band. I den ene øyeblikket er
det vise- eller liederaften, i det neste
avantgardejazz eller rock'n'roll, og etter så mange år
har vi nok av låter å velge blant. Gamle sanger, nye
sanger, gamle sanger i nye versjoner og naturligvis
sanger fra «North». Akkurat de krever en litt spesiell
innramming.
SÅ VISST. «North», nylig utgitt på Universals
klassiske Deutsche Grammophon-etikett, er en
stillferdig, men ladet CD. En både ribbet og rikt
orkestrert sangsyklus om døende kjærlighet, oppbrudd,
forvirring, ny forelskelse og jublende håp.
- Jeg liker «syklus»-sammenlikningen bedre enn det
late, lettvinte «crooner-nostalgi»-stempelet som
enkelte kritikere har satt på «North», sier Costello.
- Disse folkene viser at de verken hører på et bredt
utvalg av musikk eller aner noe om musikk fra før
1970. Jeg gjør selvsagt det, og nekter å late som noe
annet. Sangsykluser fra det 19. århundret er noe av
det jeg har brukt mye tid på, jeg har lært av det og
ser ikke noe galt i å være klar over alle mulighetene
som finnes i musikk. Folk med begrenset fantasi
mistenker meg for å lage mange typer musikk for å
gjøre meg viktigere enn jeg er, jeg er ganske lei av å
unnskylde meg for å vite mer om musikk enn så mange av
de folkene som skriver om musikk.
«NORTH» BLE TIL i tida etter Costellos brudd med
Caitlin O'Riordan etter 15 års ekteskap og den
påfølgende romansen med jazz-megastjerne Diana Krall.
Hvordan gikk han fram for å gjøre sangene personlige
og ikke private?
- Jeg tenkte: «Jeg kan ikke la være å skrive disse
sangene. Men hvis jeg skal dele dem med alle andre,
kan de ikke handle om så private opplevelser at de
blir meningsløse», begynner Costello.
- Sanger må fungere, og det å bokstavelig talt
gjenfortelle livet blir for kjedelig, for individuelt,
for intimt og av og til for stygt. Så du går til din
egen livserfaring, plukker ut det som beveger deg mest
og skaper noe ut av det. Jeg synes ikke det ligger noe
uærlig i en slik redigering. «North» mangler verken
smerte eller feiring, og når enkelte kritikere
beskylder meg for å lage sanger som en form for
intellektuell øvelse, blir jeg oppbrakt.
- JEG SKRIVER sanger mye som et følelsesmessig svar på
omstendigheter, fortsetter Costello. - Rundt «North»
gjennomlevde jeg alvorlige, dyptgripende forandringer,
og det forskrekker meg at noen kan tro at disse
sangene er resultat av kalkulerte, intellektuelle
øvelser. Det røper kritikernes enorme mislykkethet når
det gjelder å forstå hva en skriveprosess innebærer,
og jeg mener at enhver som skriver en slik kritikk,
bør si opp jobben sin. Det spiller ingen rolle om de
liker eller misliker min eller noen annens plate, de
begriper rett og slett ikke hva som kreves for å
skrive sanger, og diskvalifiserer seg derfor
umiddelbart fra å kommentere dem.
- Hvordan opplevde du mediekjøret rundt din og Diana
Kralls forlovelse?
- I hovedsak har ikke pressens inntrenging i mitt
privatliv vært negativ. Selvsagt finnes det en
nysgjerrighet siden jeg er forlovet med en annen kjent
musiker og fordi det er kontrast mellom våre
musikalske verdener, men oppstusset er skapt av folk
som bare kjenner Diana og meg gjennom ville
tabloidgeneraliseringer: f.eks. Mr. Angry & The Sexy
Jazz Venus i ei italiensk avis forleden.
- DE IGNORERER det faktum at jeg har skrevet mange
ømme sanger og at Diana er en helvetes flott pianist
og en tøff, livskraftig musiker, brummer Costello.
- At hun tilfeldigvis er fotogen, har ingenting med
musikalske kvaliteter å gjøre. Hun har gått gradene,
lært seg faget, men i showbransjen er den offentlige,
kommersielle imagen nesten alltid feil i forhold til
mennesket. Alt og alle skal reduseres til enkle
stereotypier.
- Turneen din skal innom Stockholm, Anne Sofie von
Otters hjemby. Har dere vurdert å fortsette
samarbeidet fra «For the Stars»?
- Ingenting er planlagt, men jeg håper vi kan jobbe
sammen igjen. Det var en nydelig opplevelse, hun er
storartet og har en skakk form for humor. Da vi
vurderte hvilke sanger vi skulle spille inn, var hun
veldig selvkritisk, ikke i forhold til teknikk, som
hun har i massevis, men i forhold til sin egen evne
til å tolke troverdig. Enkelte fikser ikke elegansen
og den kultiverte stemmen hennes, men er det et ideal
at Anne Sofie von Otter plutselig skal låte som Janis
Joplin? Hun brukte ikke mye klassisk sangteknikk på
«For the Stars», men holdt på pusteteknikken, som
setter henne i stand til å synge lange, vakre linjer
som du må tilbake til Sarah Vaughan for å finne maken
til.
- Hva med din egen platekarriere på Universal?
Fortsatt rock på Island Def Jam og alt det andre på
Deutsche Grammophon?
- Jeg har en todelt kontrakt, ja. Deutsche Grammophon
begriper hva jeg driver med, vi har et bra samarbeid,
og neste år kommer en CD med ballettmusikk jeg skrev
til «En midtsommernattsdrøm», innspilt med London
Symphony Orchestra og Michael Tilson Thomas. På
rocksiden er det verre. Jeg skulle gjerne ha laget en
CD sammen med The Imposters, men Def Jam gjør at
Universal er dominert av hip hop. De måler musikalsk
verdi ut fra hvor mye støy som kan piskes opp den
første weekenden ei plate er i salg, og jeg merker
ingen vilje hos dem til å forplikte seg overfor nye
plater fra meg.
- Rammes du av den såkalte krisa i platebransjen?
- Platebransjen går i oppløsning foran øynene på oss!
Og det er ikke noe rart, ethvert firma som reduserer
prisene sine med 30 prosent, innrømmer at de
overpriset med 30 prosent tidligere, ikke sant?
Bransjen har utgitt for mange dårlige plater til for
høy pris i for lang tid, og har vært styrt av for mye
grådighet og dradd inn for mange penger fra både
publikum og artister - det er grunnen til krisa i
platebransjen. Ropene om ulovlig nedlasting via
Internett er bare en avledning for bransjens egen
grådighet, Internett betyr bare at en enda større
gjeng pirater har kommet og blåst bransjen opp av
vannet. Først når bransjen slutter å oppføre seg
pompøst og rope «Vi blir bestjålet!» - mens den selv
har stjålet fra alle i 30 år - og heller framskaffer
en pålitelig teknologi for lovlig nedlasting, har den
en sjanse til å komme over krisa. Og det haster. For
musikerne skjønte det der med en gang.
- Jeg har en todelt kontrakt, ja. Deutsche Grammophon
begriper hva jeg driver med, vi har et bra samarbeid,
og neste år kommer en CD med ballettmusikk jeg skrev
til «En midtsommernattsdrøm», innspilt med London
Symphony Orchestra og Michael Tilson Thomas. På
rocksiden er det verre. Jeg skulle gjerne ha laget en
CD sammen med The Imposters, men Def Jam gjør at
Universal er dominert av hip hop. De måler musikalsk
verdi ut fra hvor mye støy som kan piskes opp den
første weekenden ei plate er i salg, og jeg merker
ingen vilje hos dem til å forplikte seg overfor nye
plater fra meg.
- Rammes du av den såkalte krisa i platebransjen?
- Platebransjen går i oppløsning foran øynene på oss!
Og det er ikke noe rart, ethvert firma som reduserer
prisene sine med 30 prosent, innrømmer at de
overpriset med 30 prosent tidligere, ikke sant?
Bransjen har utgitt for mange dårlige plater til for
høy pris i for lang tid, og har vært styrt av for mye
grådighet og dradd inn for mange penger fra både
publikum og artister - det er grunnen til krisa i
platebransjen. Ropene om ulovlig nedlasting via
Internett er bare en avledning for bransjens egen
grådighet, Internett betyr bare at en enda større
gjeng pirater har kommet og blåst bransjen opp av
vannet. Først når bransjen slutter å oppføre seg
pompøst og rope «Vi blir bestjålet!» - mens den selv
har stjålet fra alle i 30 år - og heller framskaffer
en pålitelig teknologi for lovlig nedlasting, har den
en sjanse til å komme over krisa. Og det haster. For
musikerne skjønte det der med en gang
- tokyo vogue
- Posts: 146
- Joined: Tue Jun 03, 2003 8:05 pm
- Location: philadelphia
Alright, I'll give it a try.
*cracks knuckles*
PHOTO CAPTIONS:
*top*
Elvis Costello's tale of woe: "I woke up this morning and my finger had grown into my neck. It's really kind of awkward. I'm thinking of doing a Russian folk-song-cycle about it, entitled "Holy Fuck My Finger's Stuck Inside My Neck"
*bottom*
Elvis Costello with BOOBIES.
If you want a rolling folk duo-concert with energy and Trekkies, telephone Elvis Costello.
Steve the gangster was in the scene, spilling delicate piano, that was some hot band. I did not engage in eyeblinking nor did I attach my arms to my legs with a vise. After the raft, it was either avant garde jazz or rock and roll, either are blatant algae. The game singer, Bill Nye singer, game singer, answered questions about his version of nature singing for North. Accurate and the little glockenspiel rammed in. Where, we don't know.
*cough*
I think I should stop there.
*cracks knuckles*
PHOTO CAPTIONS:
*top*
Elvis Costello's tale of woe: "I woke up this morning and my finger had grown into my neck. It's really kind of awkward. I'm thinking of doing a Russian folk-song-cycle about it, entitled "Holy Fuck My Finger's Stuck Inside My Neck"
*bottom*
Elvis Costello with BOOBIES.
If you want a rolling folk duo-concert with energy and Trekkies, telephone Elvis Costello.
Steve the gangster was in the scene, spilling delicate piano, that was some hot band. I did not engage in eyeblinking nor did I attach my arms to my legs with a vise. After the raft, it was either avant garde jazz or rock and roll, either are blatant algae. The game singer, Bill Nye singer, game singer, answered questions about his version of nature singing for North. Accurate and the little glockenspiel rammed in. Where, we don't know.
*cough*
I think I should stop there.
if we can rock together, why can't we walk together?
-
- Posts: 1192
- Joined: Wed Jun 11, 2003 3:00 am
- Location: København, DK
- Contact:
-
- Posts: 733
- Joined: Wed Sep 17, 2003 6:59 pm
- Location: Northern Cold England, and Los Angeles, CA
Elfslut....
I second that, assuming it was a motion. From now on, we demand odd photos of The EC (now using The in front of everything, due to stupid tv show in America doing it).
I wonder what it must feel like to have hair in between you and your shirt?
Make you feel better Pip?
I second that, assuming it was a motion. From now on, we demand odd photos of The EC (now using The in front of everything, due to stupid tv show in America doing it).
I wonder what it must feel like to have hair in between you and your shirt?
Make you feel better Pip?
Where are the strong?
Who are the trusted?
Who are the trusted?
- mood swung
- Posts: 6908
- Joined: Thu Jun 05, 2003 3:59 pm
- Location: out looking for my tribe
- Contact:
those specs
some people look at the world thru rose colored glasses, some choose to look at it thru piss colored glasses...
Like me, the "g" is silent.
- spooky girlfriend
- Site Admin
- Posts: 3007
- Joined: Mon Jun 02, 2003 5:19 pm
- Location: Huntsville, Alabama
- Contact:
-
- Posts: 959
- Joined: Wed Jun 04, 2003 9:42 am
Re: those specs
mood swung wrote:some people look at the world thru rose colored glasses, some choose to look at it thru piss colored glasses...
In the photography world that tint is called tobacco. Yours is better, MS. Someone tell him to shave, he looks...how do I put it... dirty.